Skil dig ud med godt content

Skil dig ud med godt content

Content marketing er en af de tendenser, jeg bare knuselsker, fordi der er masser kød på, og man endelig har gjort lidt op med ”du skal altid fatte dig i korthed”-tendensen. Med godt content kan du virkelig få vist verden din ekspertise og positionere dig som ekspert på dit område uden brug af de overfladiske og intetsigende salgstekster, som bare aldrig rigtig har gjort noget godt for nogen. Og så passer content-tendensen så glimrende til mit brand, hvor storytelling er omdrejningspunktet, og teksterne gerne bliver liiiidt lange, fordi jeg har så meget på hjerte. Storytelling er med andre ord et fantastisk værktøj til at skabe godt content, hvorigennem du fanger, fastholder og hjælper dine læsere til at huske dig bedre.

Men hvad er godt content egentlig? Du har sikkert ofte hørt, at du bør skabe godt content, ikke? Men hvordan gør man lige det? Og hvorfor er det så hammer vigtigt for din virksomhed?

 

HVAD ER CONTENT MARKETING?

Content marketing handler kort fortalt om, at du leverer godt og interessant indhold, som skaber værdi for dine følgere. Noget med kød på, de rent faktisk gider læse. Lidt det modsatte af at dele stribevis af produktbilleder og priser uden yderligere intention end salg, som højst sandsynligt irriterer dine følgere og hurtigt får dem til at unfollowe. I dag er vi trætte af salg. Vi gider ikke blive solgt til. Og vi køber ikke længere de der gængse salgsteknikker, som er ret fordummende. Vi vil have merværdi. Vi går op i tankerne bag produkterne. Passionen bag. Visionerne. Produktionsmetoderne. Og menneskene bag. Vi støtter ikke længere hvad som helst – og slet ikke store uigennemskuelige virksomheder, der tilsyneladende kun går op i profit. Så content marketing trenden har boomet de senere år, hvor vi også har vænnet os til at læse længere tekster og forventer at få værdi fra dem, vi følger.

 

SHOW IT DON’T TELL IT

Content marketing handler meget om ”show it, don’t tell it”, fordi du deler ud af din ekspertviden og på den måde viser verden, hvor dygtig du er. Godt indhold gør en forskel for dine følgere og bygger på en givende tankegang, hvor du giver, fordi du har så meget på hjerte, du ønsker at dele ud af, at du bare ikke kan lade være. Og med sociale medier har du en helt fantastisk mulighed for at dele værdi og connecte med dine følgere, lære dem at kende og dele dine guldkorn direkte med dem. Når du deler værdifulde tips, tanker, refleksioner og brugbar hjælp m.m. viser du dit sande ansigt. Du viser, hvem du er, du maler et billede af dig og din virksomhed, som dine følgere kan spejle sig i. Du viser, hvad du har i dig, og hvordan du gør en forskel for andre. Så derfor er godt content et vigtigt led i din brandingstrategi, så du positionerer dig som ekspert på dit område.

 

MINE BEDSTE TIPS TIL GODT CONTENT

Husk, det vigtigste er, at du gør det på din måde, så hvis du synes, jeg siger noget sludder, så lyt mere til din egen intuition end til mig. Okay, nu kan du godt læse videre.

 

1. BRUG DIG SELV

Vis dit ansigt
Det skaber troværdighed, at vi kan se, hvem der sidder bag kanalen. Og når vi skal lægge vores penge et sted, så vælger vi dem, vi har tillid til – vi handler hos mennesker, vi kan lide. Det kan være en udfordring for mange at stille sig foran kameraet, men det gavner din virksomhed helt enormt meget, så hvis du er ligesom mig og ikke ligefrem elsker det, så begynd at øve dig. Du vinder en masse troværdighed ved at vise dig selv. Men husk selvfølgelig også at dele masser andet end selfies, f.eks. billeder af dit arbejde og fra din hverdag, af en pæn blomstereng eller noget andet, der gør dig glad. Brug din fantasi og din passion. Brug dig selv. Vær dit brand. Det vinder du så meget på.

 

Vær ærlig
Del ud af dig selv. Det kan andre spejle sig i. Og du kommer til at fremstå både troværdig og autentisk. Når du tør vise verden, hvem du virkelig er, så tiltrækker du også alle dem, der vil elske dig for præcis den, du er. Du rammer med andre ord målgruppen med pletskud. Og så behøver du ikke længere overbevise dine kunder om et salg. Det ender med, de kommer til dig, fordi de kan lide DIG og ønsker at støtte det, du gør. Jeg har tiltrukket kunder, der, inden de vidste hvad, de ville have mig til at hjælpe med, vidste, at det var mig, de ville have hjælp af. Jeg mener, det er da intet mindre end fantastisk. Efter jeg gav mig selv lov til at være endnu mere mig, med alt hvad det indebærer af farverighed, begejstring, skøre idéer m.m., så er min virksomhed blomstret op, som jeg slet ikke havde fantasi til at forestille mig. Virkeligheden overgår drømmen med mange længder. Når du tør slippe dig selv løs, så blomstrer du allermest. Alt kommer selvfølgelig ikke til at køre af sig selv. Du kommer stadig til at skulle sælge dine produkter og fortælle, hvilken forskel du gør for andre, men når DU skinner igennem, så taler din troværdighed for dig og hjælper dine kunder med at træffe valget om, at det er hos dig, de lægger deres penge, fordi de VED, du sælger ordentlige produkter og selv er ordentlig hele vejen igennem. Dét er dit allerbedste salgsargument.

 

Skab dialog
Lær folk at kende, og lad dem lære dig at kende. Det giver dig et unikt brand, som andre kan have tiltro/tillid til. Jeg har fået opbygget et skønt netværk på specielt Instagram, hvor folk nærmest føles som gode venner, også allerede inden jeg har mødt dem i virkeligheden. Jeg har connectet med ligesindede iværksættere. Vi forstår hinanden, støtter hinanden, løfter hinanden op – både direkte og indirekte ved at følge hinanden og blive inspireret af hinandens indhold.

Lav opslag, der indbyder til dialog. Sørg for at svare på kommentarer fra dine følgere. Skriv kommentarer til dem, du følger. Ros dem. Stil spørgsmål. Del dine erfaringer med dem. Tænk meget i netværk. Det vinder du en hel masse ved i sidste ende. Men gør det selvfølgelig kun i forhold til dit overskud. Hvis det er en sur pligt for dig, holder det ikke. Det skal være sjovt, og netværk kan bare noget helt fantastisk, når det kommer fra et oprigtigt ønske om at lære andre mennesker at kende.

 

Luk op
Jo mere jeg har lukket op for mig selv og delt ud af alt det, der fylder indeni, desto flere og bedre tilbagemeldinger får jeg. I begyndelsen var det svært for mig at dele ud af mig selv. Jeg var nok lidt bange for, det ville skræmme folk væk. Men det har gjort lige det modsatte. Jo mere jeg lukker op og lader folk lære mig godt at kende, jo mere jeg bare er mig, desto bedre resultater. Undervurder ikke effekten af at være DIG, med alt hvad det indebærer. Altså, gør det på en konstruktiv måde, selvfølgelig. Fortæl om dine dårlige dage og fokuser på den læring, der kommer ud af dem. Del din glæde og begejstring for ting, der lykkes i din virksomhed, men gør det på en ydmyg måde, så du ikke kommer til at fremstå som et glansbillede, hvor alting altid går legende let. Du ved sikkert, hvad jeg mener. Brug det hele. Vi er hele mennesker, som alle har dårlige og gode dage, og som alle kæmper for at leve et godt liv. Brug det hele. Det kan andre spejle sig i. Vær autentisk, åben, ærlig, og giv plads til at vise, hvilken fantastisk person, du er. Herved skaber du så meget troværdighed, som kommer til at arbejde positivt for dig i din virksomhed.

 

Fortæl din sandhed
Hvad tror du på? Hvad er din sandhed? Hvad er dit budskab? Hvad ønsker du at forandre i verden? Hvad er din historie? Dine værdier? Din mission? Hvorfor har du startet egen virksomhed? Hvad er din livsfilosofi? Hvilket menneskesyn har du? Hvilket kundesyn har du? Find selv på flere spørgsmål. Fortæl, hvordan du ser verden, og hvordan du ønsker at gøre den til et bedre sted. I dag køber vi os ind i andres værdier og støtter dét, vi selv brænder for og kan se et højere formål med. Tænk på, hvordan den grønne bølge har væltet ind over os de senere år og webshops, caféer og butikker popper op på stribe. Vi støtter gerne gode værdier og betaler gerne ekstra for det.

 

2. FORTÆL DINE HISTORIER

Hverdagshistorier
Hvad sker der af spændende ting i din virksomhed? Fortæl historier fra din hverdag. Luk dine følgere ind bag forhænget. Lad dem lære dig og din virksomhed at kende. Det skaber troværdighed. Det får dem til at huske dig bedre. Og du skaber et unikt brand, andre kan relatere til, for ingen har præcis samme historier som dig. Ingen er præcis dig eller driver virksomhed som dig eller har helt samme syn på livet som dig.

Hvordan ser en typisk hverdag ud i din virksomhed? Hvilke spændende projekter arbejder du på? Hvor arbejder du? Vis endelig dit kontor frem og fortæl folk, hvor du skaber din magi. Hvor spiser du din frokost/holder møder? Hvor holder du pauser? Tager du rundt i landet? Tag os endelig med på tur. Fortæl, hvor du tager hen og hvorfor. Hvad betyder din virksomhed for dig, og hvordan trives du med livet som selvstændig? Find selv på flere spørgsmål.

 

Del fra hjertet
Det skal selvfølgelig ikke blot være et referat af din dag. Læg dit hjerte i det. Du brænder for din virksomhed og dine projekter. Brug passionen, brug de læringer du får. Andre kan mærke din begejstring og din passion, så lad den endelig skinne igennem. Lad være med at fake. Det virker bare ikke i længden. Vær oprigtigt passioneret og del uf ad det. Du ved bedst selv, hvad du er passioneret omkring. Hvad brænder indeni dig? Hvilken forskel ønsker du at skabe i verden? Hvorfor har du startet virksomhed? Hvad er drømmen? Brug det. Brug det hele. Hvad er dit hjerte fuldt af? Hvorfor tør du satse og hoppe ud på dybt vand i forhold til din virksomhed? Hvad driver dig? Hvad banker dit hjerte allermest for, som gør, du ikke kan lade være med at arbejde videre mod din drøm?

 

Du gemmer på masser af guld
Du har masser at fortælle, som andre vil finde interessant, selv små hverdagshistorier og hverdagsrefleksioner er guld værd for dine følgere. De kan spejle sig i det. Og jo mere du leger med at dele ud, desto bedre bliver du, og desto nemmere bliver det at få øje på alt det, du kan bruge konstruktivt. Det kræver øvelse, så det er bare at springe ud i det og prøve det af. Du lærer i processen, så vær ikke bange for at fejle eller dele kedeligt indhold. Der findes kun læring, ikke fejl.

Dine hverdagshistorier kan virke banale for dig, men de kan være guld værd for dem, der følger med ude på den anden side. Jeg har mødt mange, der er virkelig meget i tvivl om, hvad de skal dele – det gjaldt også mig selv – for vi har en tendens til at synes, vi ikke er vanvittigt interessante, og hvorfor i alverden vil andre synes, dét er spændende at fortælle? Men min erfaring er, at vi undervurderer, hvad vores hverdagsoplevelser og -filosofier kan betyde for andre. Ingen gider at se på lutter produktbilleder fra en virksomhed. Vi vil lukkes ind bag forhænget og vide mere om produktionsmetoderne, værdierne, menneskene og så videre bag. Så gå på guldgraverjagt i din virksomheds hverdag. Du har MASSER at dele ud af, som andre kan få glæde af.

 

Mine allerbedste skrivetips
At skrive er ikke en kunst forbeholdt de få. Vi kan alle blive bedre ved at øve os, og du behøver ikke skrive korrekt for at kunne ramme andre i hjertet. Derfor er mine bedste skrivetips:

  • Skriv fra hjertet
  • Gør det så godt, du kan

Det er alt. På den måde skal du nok komme langt. Med ærlighed og ægte passion kommer du længst. Og øvelse gør mester. Skab din egen stil hen af vejen. Prøv dig frem. Se, hvad der virker for dig og dine følgere. Lær undervejs og vær ikke bange for at gøre noget forkert. Igen, der findes ikke fejl. Kun læring. Du lærer i processen. Jeg var selv tøvende i begyndelsen, men jo mere jeg delte og legede med at bruge medierne, desto nemmere og sjovere blev det. Jeg troede f.eks. aldrig, jeg ville komme til at bruge instastories og fattede ikke, hvordan de fungerede, men jeg prøvede mig forsigtigt frem, og nu elsker jeg dem. Så hop endelig ud i det, prøv dig frem, lær undervejs. Det skal du nok komme langt med. Og del fra hjertet. Dét kan dine følgere forstå. Fra hjerte til hjerte. Hjertet har sit helt eget sprog, og når du rammer dem, der forstår dit hjertesprog, SÅ rammer du din modtager med pletskud.

 

3. DEL UD AF DIN VIDEN

Det skaber værdi for dine følgere. Du har masser af guldkorn at dele ud af. Hvad brænder indeni og vil gerne ud? Brug det. Brug din passion. Hvad er du god til? Del det. Det virker måske banalt for dig, men det er guld værd for andre. Jeg er sikker på, du har meget på hjerte, som du gerne vil dele med verden. Jeg er sikker på, du har bunker af viden på lager, andre kan få glæde af, du deler. Måske skal du blot lige på guldgraverjagt for at finde det frem.

Vi er alle dygtige til noget, men vi har en tendens til at synes, det er almen viden eller generelle færdigheder, andre også besidder, men uanset om andre også kan dét, du kan, så kan ingen jo gøre det på din måde, derfor er dét, du kan, fuldstændig unikt og guld værd for andre, så del endelig ud af det.

 

Vær aldrig bange for at dele ud af din viden
Jeg hører jævnligt, at man skal passe på med at dele alt for meget ud af sin viden og kompetencer, fordi så køber folk jo ikke noget hos os. Det er jeg slet ikke enig i. Jeg er af den holdning, at jo mere du deler ud af din viden og skaber værdi for andre, desto mere får du igen. Selvfølgelig bør du ikke give med tanke på at få igen, det skal komme af et glad giverhjerte, men sådan et er jeg også sikker på, du har, for du brænder garanteret for at gøre en forskel for andre mennesker.

Grunden til, du ikke bør være bange for at dele for meget ud er, at ingen kan gøre det, du gør, præcis som dig. Så selvom du deler ud af dine kompetencer og tips, så kan andre aldrig kopiere dig, for ingen er DIG. De vil altid gøre det på deres måde. Og jo mere du tør være dig, med alt hvad det indebærer, desto mere skiller du dig ud, fordi vi er alle helt unikke med hver vores unikke tilgang til livet, gavepakke, værdisæt osv. Når du ER dit brand, tør lukke op og leve dig selv ud og putte det ind i dit brand, så skiller du dig også automatisk ud. Og så behøver du ikke længere være bange for, andre kan kopiere dit brand, dig eller din virksomhed.

I min egen virksomhed bruger jeg selv rigtig meget at dele ud. Og selvom jeg deler f.eks. skrivetips, så lærer jeg jo ikke folk at skrive som mig. Jeg lærer dem at skrive som sig selv. Nogle elsker at skrive og vil gerne blive bedre, men der vil altid være mennesker, som hellere vil udlicitere deres skriveopgaver, så jeg er ikke bange for at løbe tør for opgaver. Og jeg brænder også allermest for at yde hjælp til selvhjælp, og det behov ser jeg ikke heller ikke forsvinde, så jeg fortsætter roligt med at leve min livsfilosofi ud.

Selvfølgelig skal du også have betaling for dit arbejde. Jeg mener ikke, du skal dele ud af det hele. Det her handler om content, hvor du viser, hvad du kan. Dine produkter skal du selvfølgelig have ordentligt betaling for, men hvis du via din content kan vise, hvor dygtigt og kompetent du er, kan du også roligt tage ordentlig betaling for dine produkter.

 

Eksempler på værdifuldt indhold

  • Guides til noget, du har erfaring med
    Det kan være alt fra tips til at lave sin egen sæbe til at sy en fed kjole eller drive virksomhed med hjertet i front. Kun din fantasi sætter grænser.
  • Din livsfilosofi
    Du har helt sikkert været igennem en svær tid, som har lært dig en hel masse. Den læring er der sikkert mange, der vil være glad for, du deler.
  • Citater
    Måske har du masser af lommefilosofi på lager, som du kan lide at dele ud af i skønne citater.
  • Tips til inspirerende læsning
    Måske har du læst tonsvis af bøger og kan give gode anbefalinger.
  • Viden fra din uddannelse
    Jeg deler selv formidlingstips, skrivetips, m.m. som jeg delvist har lært på uni, delvist via min arbejdserfaring.
  • Find selv på mere – you get my point

 

BONUS

Og bare lige fordi jeg aldrig kan stoppe med at skrive og altid har en hel masse på hjerte, så har jeg liiiidt mere at dele med dig, som brænder indeni mig og gerne vil ud.

Ingen er præcis som dig. Vær dig selv, og du skaber et unikt brand, som ingen kan kopiere. Bare vær fantastiske dig. Luk op for alle herlighederne. De er allerede derinde. Giv slip på det, der holder dig tilbage, og du kommer til at blomstre. Tro mig. Jeg har selv oplevet, hvordan det forandrer liv at give slip og bare være sig selv.

 

VÆR GENNEMSIGTIG OG SKAB TROVÆRIGHED

Bring dig selv på banen og skab et troværdigt og gennemsigt brand, som dine kunder kan have tillid til. Gem dig ikke bag facaden og tro, dine følgere ikke gider se på dig, fordi du jo ”blot” er personen bag. Vi vil gerne have sat ansigt på brands. Vi vil gerne vide mere om, hvem der står bag. Vi vil gerne lukkes med ind bag forhænget og vide mere om tankerne bag dine produkter, mere om din virksomhed, helt generelt mere om dig, og hvorfor i alverden du brænder for dit projekt, og hvorfor du ikke kan lade være med at gå efter din drøm. Hvem er du? Hvad ledte dig herhen, hvor du er i dig? Din historie er interessant og guld være for andre.

Med kødfyldt indhold har du en eminent mulighed for at åbne op og dele ud af alt, hvad der foregår i din virksomhed. Brug endelig dig selv. Vær autentiske dig, og du vil opleve at tiltrække dem, der vil elske dig for det, du brænder for. Med andre ord, du rammer din kunde med pletskud, jo mere du er dig selv og deler ud af dét, der brænder indeni dig. Og det giver så meget troværdighed at lukke op og dele ud af al din værdi. Vær ikke bange for at have kant og skille dig ud og ”skræmme” nogle væk. Jo mere kant du har, desto mere rammer du din kernekunde med pletskud.

 

GØR DET OVERSKUELIGT AT SKABE CONTENT

Det kan desværre nemt komme til at virke som en uoverskuelig opgave at finde på godt content, for hvad er godt content sådan helt konkret, hvordan gør du lige i praksis, og hvad ønsker dine kunder at få fra dig? Hvis det bliver en uoverkommelig opgave, så ender det hurtigt med, vi ikke deler ud af alle vores guldkorn, men pænt pakker dem væk og overbeviser os selv om, at andre nok ikke har brug for det, vi har lyst til at dele ud af. Så allervigtigst: Gør det til en sjov opgave, brug din passion, din indre ild, og gør det på DIN måde. Tag udgangspunkt i dig selv og prøv dig frem, så skal du nok komme langt.

 

BRUG DIN INDRE ILD

Mit bedste tip er: Begynd med dig selv. Hvad brænder indeni dig? Hvad drømmer du om at dele med verden? Hvad er du dygtig til? Brug din passion og intuition som rettesnor. Og husk: Du er fuld af guld, som verden har brug for, du deler med den. Dine gaver har du fået af en grund. Det er ikke for sjov, de er landet præcis hos dig. Din indre ild brænder af en grund – fordi du bør dele den med verden. Lyt til den. Den fortæller dig en hel masse sandheder. Sandheder, som verden har brug for at høre. Når du lytter til din indre ild, lytter du også til din ekspertise, for vores gaver og indre ild hænger uløseligt sammen. Brug det konstruktivt. Jeg ved, du har masser på hjerte, som andre vil takke dig for at dele ud af.

 

BEHØVER MAN FØLGE TIDENS TRENDS?

Nej, endelig ikke! Skab hellere din egen stil og vær cool på din egen måde. Nu nævnte jeg, at content marketing er en af de trends, jeg knuselsker, men normalt er jeg ikke den store fan af trends, som du måske ved, for det er ofte overfladiske tendenser, man lidt hovedløst kommer til at følge, fordi man jo skal være med på noderne, og så glemmer man måske lidt at vurdere, om de overhovedet passer til mig, min virksomhed og mit brand. Jeg holder mig selvfølgelig opdateret på trends, for det skal jeg i min branche, og det er vigtigt at følge med og vide, hvad der rør sig, og nysgerrig som jeg er, kan jeg heller ikke lade være. Men når det er sagt, så synes jeg, man bør kigge kritisk på trends og skabe sin egen stil. Find hellere ud af, hvad der virker for dig, og hvad der passer til dit brand og hold dig til det. Så skal du nok få succes.

 

Mit hovedbudskab er altid

Vær dig, og driv virksomhed på din måde. Det kommer du altid længst med. Du ved bedst selv, hvad der er bedst for dig. Brug din intuition som rettesnor. På den måde får du mest muligt ud af dit potentiale.

Så spring bare ud i det. You got this!
Nu er der ikke andet for end at gå ud i verden og slippe fantastiske dig fri. Dét har verden brug for. Og det har du også.

Jeg tror på dig, skønne menneske. Go be awesome!

 

Alt det bedste til dig
/ Maria Bøgh

 

Foto: www.mitperspektiv.dk