Skil dig automatisk ud med godt content

Skil dig automatisk ud med godt content

Med godt content kan du virkelig vise verden din ekspertise og positionere dig som ekspert på dit område. Content marketing er en af de tendenser, jeg knuselsker, fordi man endelig har gjort lidt op med ”du skal altid fatte dig i korthed”. Men hvad er godt content egentlig? Hvordan skaber man det? Og hvorfor er det så hammer vigtigt for din virksomhed? Det ser vi nærmere på.

..

HVAD ER CONTENT MARKETING?

Content marketing handler kort fortalt om, at du leverer godt og interessant indhold, som skaber værdi for dine følgere. Noget med kød på, de rent faktisk gerne vil læse. Lidt det modsatte af at dele stribevis af produktbilleder og priser uden yderligere intention end salg, som højst sandsynligt irriterer dine følgere og hurtigt får dem til at unfollowe. I dag er vi dødtrætte af salg. Vi gider ikke blive solgt til og køber ikke længere de fordummende salgsargumenter. Vi vil have merværdi. Vi går op i tankerne bag produkterne, værdierne, passionen bag, visionerne, produktionsmetoderne og menneskene bag. Vi støtter ikke længere hvad som helst – og slet ikke store uigennemskuelige virksomheder, der tilsyneladende kun går op i profit. Så content marketing trenden har boomet de senere år, hvor vi også har vænnet os til at læse længere tekster online og forventer at få værdi fra dem, vi følger.

.

SHOW IT DON’T TELL IT

Content marketing handler meget om ”show it, don’t tell it”, hvor du deler ud af din ekspertviden og på den måde viser verden, hvor dygtig du er. Godt indhold gør en forskel for dine følgere og bygger på en givende tankegang. Du giver, fordi du har meget på hjerte, som du ønsker at dele ud af, og fordi du ikke kan lade være. Sociale medier giver os god mulighed for at dele værdi og connecte med vores følgere, lære dem at kende og dele guldkorn direkte med dem. Når du deler værdifulde tips, tanker, refleksioner og brugbar hjælp m.m., viser du dit sande ansigt. Du maler et billede af dig og din virksomhed, som dine følgere kan spejle sig i. Du viser, hvordan du gør en forskel for andre. Derfor er godt content et vigtigt led i din brandingstrategi, så du positionerer dig som ekspert på dit område. Det er ligeledes et altid igangværende argument for salg, som ikke irriterer dine følgere.

.

Nedenfor får du MINE BEDSTE TIPS TIL GODT CONTENT

Husk, det vigtigste er, at du gør det på din måde. Jeg deler ikke en endegyldig sandhed, eller har opskriftEN på at få succes, for den findes ikke. Derfor: Lyt mest til din egen intuition, og hvis du synes, jeg siger noget sludder, så springer du bare videre. Brug det, der giver mening for dig, og lad resten være.
Du er eksperten på dig og din virksomhed. 

Rigtig god fornøjelse.

.

1. BRUG DIG SELV

Vis dit ansigt
Det skaber troværdighed, at vi kan se, hvem der sidder bag kanalen. Og når vi skal lægge vores penge et sted, så vælger vi dem, vi har tillid til – vi handler hos mennesker, vi kan lide. Det kan være en udfordring for mange at stille sig foran kameraet, men det gavner din virksomhed helt enormt meget. Så hvis du er ligesom mig og ikke er helt pjattet med synlighed, så begynd at øve dig. Du vinder en masse troværdighed ved at vise dig selv. Og du vænner dig efterhånden til det. Husk også at dele billeder af dit arbejde, fra din hverdag, af en pæn blomstereng eller noget andet, der gør dig glad. Brug din fantasi og din passion. Brug dig selv. Vær dit brand. Det vinder du meget på. Vi kan godt lide at se hele mennesket bag, lære dem at kende og følge med i deres liv. Men lad dig ikke presse til at dele mere, end du selv har lyst. Det samme gælder den anden vej. Nogle vil synes, du er for åben, men du vurderer bedst, hvad der virker for dit brand.

.

Vær ærlig
Del ud af dig selv. Det kan andre spejle sig i. Og du kommer til at fremstå både troværdig og autentisk. Når du tør vise verden, hvem du virkelig er, tiltrækker du også dem, der vil elske dig for præcis den, du er. Du rammer med andre ord målgruppen med pletskud. Og så behøver du ikke overbevise dine kunder om et salg. Det ender med, de kommer til dig, fordi de kan lide dig og ønsker at støtte det, du gør. Jeg har tiltrukket kunder, der, inden de vidste hvad, de ville have mig til at hjælpe med, vidste, at det var mig, de ville have hjælp af. Da jeg gav mig selv lov til at være endnu mere mig, med alt hvad det indebærer af farverighed, begejstring, skøre idéer m.m., tiltrak jeg nemmere målgruppen. Når du tør slippe dig selv løs, så blomstrer du allermest. Alt kommer selvfølgelig ikke til at køre af sig selv. Du kommer stadig til at skulle sælge dine produkter og fortælle, hvilken forskel du gør for andre, men når du skinner igennem, taler din troværdighed for dig og hjælper dine kunder med at træffe valget om, at det er hos dig, de lægger deres penge, fordi de ved, du sælger ordentlige produkter og selv er ordentlig. Dét er dit allerbedste salgsargument.

.

Skab dialog
Lær folk at kende, og lad dem lære dig at kende. Det giver dig et unikt brand, som andre kan have tiltro og tillid til. Jeg har opbygget et skønt netværk på instagram, hvor folk nærmest føles som gode venner, allerede inden jeg har mødt dem. Jeg har connectet med ligesindede iværksættere og funder flere krøllede hjerner ligesom mig.

Lav opslag, der indbyder til dialog. Sørg for at svare på kommentarer fra dine følgere. Skriv kommentarer til dem, du følger. Ros dem. Stil spørgsmål. Del dine erfaringer med dem. Tænk meget i netværk. Det vinder du en hel masse ved i sidste ende. Men gør det selvfølgelig kun i forhold til dit overskud. Hvis det er en sur pligt, holder det ikke. Sørg for at have det sjovt og netværk udfra et oprigtigt ønske om at lære andre mennesker at kende.

.

Luk op
Jo mere jeg har lukket op for mig selv og delt ud af alt det, der fylder indeni, desto flere og bedre tilbagemeldinger får jeg. I begyndelsen var det svært og grænseoverskridende. Jeg var vel bange for at skræmme folk væk. Men det har gjort lige det modsatte. Jo mere jeg lukker op og lader folk lære mig godt at kende, jo mere jeg bare er mig, desto bedre resultater. Fortæl om dine dårlige dage og fokuser på den læring, der kommer ud af dem. Del din glæde og begejstring for ting, der lykkes i din virksomhed. Del hele billedet og undgå at skabe et glansbillede. Brug det hele. Vi er hele mennesker, som alle har dårlige og gode dage, og som alle kæmper for at leve et godt liv. Det kan andre spejle sig i. Vær autentisk, åben, og ærlig. Herved skaber du så meget troværdighed.

.

Fortæl din sandhed
Hvad tror du på? Hvad er din sandhed? Hvad er dit budskab? Hvad ønsker du at forandre i verden? Hvad er din historie? Dine værdier? Din mission? Hvorfor har du startet egen virksomhed? Hvad er din livsfilosofi? Hvilket menneskesyn har du? Hvilket kundesyn har du? Find selv på flere spørgsmål. Fortæl, hvordan du ser verden, og hvordan du ønsker at gøre den til et bedre sted. I dag køber vi ud fra værdier og støtter det, vi selv brænder for og kan se et højere formål med. Og det betaler vi gerne ekstra for.

.

2. FORTÆL DINE HISTORIER

Hverdagshistorier
Hvad sker der af spændende ting i din virksomhed? Fortæl historier fra din hverdag. Luk dine følgere ind bag forhænget. Lad dem lære dig og din virksomhed at kende. Det skaber troværdighed. Det får dem til at huske dig bedre. Og du skaber et unikt brand, andre kan relatere til, for ingen har præcis samme historie som dig, driver virksomhed som dig eller har samme syn på livet.

Hvordan ser en typisk hverdag ud i din virksomhed? Hvilke spændende projekter arbejder du på? Hvor arbejder du? Vis endelig dit kontor frem og fortæl folk, hvor du skaber din magi. Hvor spiser du din frokost/holder møder? Hvor holder du pauser? Tager du rundt i landet? Tag os med på tur. Fortæl, hvor du tager hen og hvorfor. Hvad betyder din virksomhed for dig, og hvordan trives du med livet som selvstændig? Find selv på flere spørgsmål.

.

Del fra hjertet
Det skal selvfølgelig ikke være referat af din dag. Du brænder for din virksomhed og dine projekter. Brug passionen, brug de læringer du får. Andre kan mærke din begejstring og din passion, så lad den endelig skinne igennem. Vær oprigtigt passioneret og del ud af det. Du ved bedst selv, hvad du er passioneret omkring. Hvad brænder indeni dig? Hvilken forskel ønsker du at skabe i verden? Hvad er drømmen? Brug det hele. Hvad er dit hjerte fuldt af? Hvorfor tør du satse og hoppe ud på dybt vand i forhold til din virksomhed? Hvad driver dig? Hvad banker dit hjerte allermest for, som gør, at du ikke kan lade være med at arbejde videre mod din drøm?

.

Du gemmer på masser af guld
Du har masser at fortælle, som andre vil finde interessant. Selv små hverdagshistorier og hverdagsrefleksioner er guld værd for dine følgere. De kan spejle sig i det. Og jo mere du leger med at dele ud, desto bedre bliver du, og desto nemmere bliver det at få øje på alt det, du kan bruge konstruktivt. Det kræver øvelse og tager tid at arbejde ind på rygraden. Du lærer i processen, så vær ikke bange for at eksperimentere, fejle eller dele kedeligt indhold.

Dine hverdagshistorier kan virke banale for dig, men de kan være guld værd for dem, der følger med ude på den anden side. Jeg har mødt mange, der er frustrerede over, hvad de skal dele. Det gjaldt også mig selv, for vi har en tendens til at synes, vi ikke er vanvittigt interessante, så hvorfor skulle synes, vi er det? Min erfaring er, at vi undervurderer, hvad vores hverdagsoplevelser og -filosofier kan betyde for andre. Ingen gider at se på lutter produktbilleder fra en virksomhed. Vi vil lukkes ind bag forhænget og vide mere om produktionsmetoderne, værdierne, menneskene m.m. bag. Så gå på guldgraverjagt i din virksomheds hverdag. Du har masser at dele ud af, som vi andre kan få glæde af.

.

Mine allerbedste skrivetips
At skrive er ikke en kunst forbeholdt de få. Vi kan alle blive bedre ved at øve os, og du behøver ikke skrive korrekt for at kunne ramme andre i hjertet. Derfor er mine bedste skrivetips:

  • Skriv fra hjertet
  • Gør det så godt, du kan

Det er alt. Med ærlighed og ægte passion kommer du langt. Og øvelse gør mester. Skab din egen stil hen af vejen. Prøv dig frem. Se, hvad der virker for dig og dine følgere. Lær undervejs. Der findes ikke fejl. Kun læring. Du lærer i processen. Jeg var selv meget tøvende i begyndelsen, men jo mere jeg legde med medierne, desto mere almindeligt og sjovt blev det. Når du deler fra hjertet, rammer du din læser i hjertet. Og således connecter I bedre.

.

3. DEL UD AF DIN VIDEN

Din viden skaber værdi for dine følgere. Det virker måske banalt for dig, men det er guld værd for andre. Jeg er sikker på, du har masser på hjerte, som gerne vil ud i verden, og bunker af viden på lager, som venter på ay blive delt. Vi er alle dygtige til noget, men vi har en tendens til at synes, det er almen viden eller generelle færdigheder, andre også besidder, men uanset om andre også kan det, du kan, så kan ingen gøre det på din måde, derfor er det, du kan, fuldstændig unikt og guld værd for andre, så del endelig ud af det.

.

Vær aldrig bange for at dele ud af din viden
Jeg hører jævnligt, at man skal passe på med at dele alt for meget ud af sin viden og kompetencer, fordi så køber folk ikke noget hos os. Det er jeg ikke enig i. Jo mere du deler ud af din viden og skaber værdi for andre, desto mere får du igen. Ingen kan gøre det, du gør, præcis som dig. Så selvom du deler ud af dine kompetencer og tips, kan andre aldrig kopiere dig. Og jo mere du tør være dig, med alt hvad det indebærer, desto mere skiller du dig automatisk ud. Vi er alle unikke med hver vores tilgang til livet, gavepakke, værdisæt osv. Dit gode content er et igangsværende salgsargument, hvor du viser, hvad du kan.

.

Eksempler på værdifuldt indhold

  • Guides til noget, du har erfaring med
    Alt fra tips til at lave sin egen sæbe til at sy en fed kjole eller drive virksomhed med hjertet i front.
  • Din livsfilosofi
    Du har helt sikkert oplevet noget her i livet, som lærte dig noget, mange vil sætte pris på, du deler.
  • Citater
    Måske har du masser af lommefilosofi på lager, som du kan lide at omdanne til citater.
  • Tips til inspirerende læsning
    Måske har du læst tonsvis af bøger og kan give gode anbefalinger.
  • Viden fra din uddannelse
    Jeg deler selv formidlingstips, skrivetips, m.m. som jeg delvist har lært på uni, delvist via min arbejdserfaring.
  • Find selv på mere

.

VÆR GENNEMSIGTIG OG SKAB TROVÆRIGHED

Når du bring dig selv på banen, skaber du et troværdigt brand, som opbygger tillid mellem dig og dine potentielle kunder. Vi vil gerne have sat ansigt på brands. Vi ønsker at vide, hvem der står bag. Vi vil gerne lukkes ind bag forhænget og vide mere om tankerne bag produkterne, virksomheden, og om personerne bag. Om hvorfor du brænder for dit projekt, og hvorfor du ikke kan lade være med at gå efter din drøm. Hvem er du? Hvad ledte dig herhen, hvor du er i dig? Din historie er interessant og guld være for andre.

Vær autentiske dig, og du tiltrækker dem, der vil elske dig for det, du brænder for. Med andre ord, du rammer din kunde med pletskud, jo mere du er dig selv og deler ud af det, der brænder indeni dig. Det giver så meget troværdighed at lukke op og dele ud af al din værdi. Vær ikke bange for at have kant og skille dig ud og ”skræmme” nogle væk. Jo mere kant du har, desto mere bedre connecter du med din kernekunde.

Alt det bedste til dig
/ Maria Bøgh

.

Foto: www.mitperspektiv.dk