graver dine gode historier frem og hjælper med at inkorporere dem i dit brand, så du skiller dig ud

10 overfladiske tips til sociale medier

10 overfladiske tips til sociale medier

Personligt er jeg fuldstændig pjattet med sociale medier og alle deres muligheder. Derfor tager jeg det – fejlagtigt – for givet, at andre deler min begejstring. Mit kendskab til medierne antog jeg også som almen viden, indtil jeg mødte flere og flere, der udfordrede den opfattelse, og det gik op for mig, at jeg faktisk havde en del tavs viden, som andre kunne få glæde af, så det vil jeg gerne begynde at dele med dig her på bloggen.

 

Selvom sociale medier selvfølgelig er så forskellige, at det ikke giver mening at behandle dem som én samlet masse, har de alligevel nogle fællestræk, som du kan bruge til din fordel, så du ikke spilder for meget af din kostbare tid på medierne. Jeg har valgt at kalde dem ”10 overfladiske tips”, da jeg kun bevæger mig på overfladen af mediernes muligheder og skærer dem alle over en kam – selvom blogindlægget egentlig blev noget mindre overfladisk end forudset. Jeg har åbenbart rigtig meget at sige om sociale medier, og i kommende blogindlæg vil jeg gå mere i dybden med de enkelte medier og forskellige emner inden for branding og formidling.

 

Du er eksperten

Til enhver tid vil jeg sige: Jeg har ikke monopol på sandheden, så tag alt, hvad jeg siger, med et gran salt.  Brug det, du kan, og smid resten væk. Lyt allermest til din egen intuition, den lyver aldrig – og gør det på din måde. Du er eksperten på dig selv og din virksomhed. Du har altid svaret i dig selv. Punkt nr. 10 går mere i dybden med dette og er i virkeligheden blevet lidt for langt, men det er et emne, der ligger mig meget på sinde, og som jeg finder helt enormt vigtigt at dele. Det ligger også som et underliggende tema gennem hele blogindlægget.

 

Her er mine 10 overfladiske tips
  1. TID
  2. TÅLMODIGHED / UDHOLDENHED
  3. TILSTEDEVÆRELSE
  4. GODT INDHOLD
  5. KREATIVITET / OPFINDSOMHED
  6. MÅL
  7. MEDIEVALG
  8. DIALOG
  9. SJOV

Og det allervigtigste:

  1. VÆR DIG SELV / GØR DET PÅ DIN MÅDE

 

1. TID

Alle gode ting tager tid, og en god og velbesøgt profil skabes ikke på en uge, så giv dig selv god tid til at bygge dit brand op. De rigtige følgere skal nok komme med tiden, så fortvivl ikke, hvis du synes, det går for langsomt. Succes er ikke nødvendigvis en horde af følgere natten over. Hellere færre af de rigtige følgere og en stødt stigning, som du kan skabe en relation til. Så behøver du heller ikke bekymre dig om, at de forsvinder ligeså pludseligt, som de kom. Giv dig tid til at prøve dig frem og eksperimentere, indtil du får skabt din stil. Et godt brand bygges op over tid, så hæng i, tro på det, ros dig selv, og gør det, der passer til dig. Det skal du nok blive belønnet for i sidste ende.

 

2. TÅLMODIGHED / UDHOLDENHED

Forbered dig på at finde din tålmodighed og udholdenhed frem. Din tilstedeværelse på sociale medier er et langsigtet projekt, og i nogle perioder er det vældig morsomt og givende, mens det i andre perioder føles som en ørkenvandring, og her må din udholdenhed bære projektet. Sociale medier er svære at blive helt klog på. Vi kan tro, vi har knækket koden, men pludselig ændres f.eks. algoritmen, og vi må i gang med at nytænke vores strategi. Derfor er tålmodighed og udholdenhed altafgørende. Hold ud, tro på det, gør det sjovt, følg mediernes udvikling, så kommer gennembruddet – måske pludseligt, mens du endnu føler dig i den tørreste ørken, eller måske ganske langsomt uden du nærmest bemærker det.

 

3. TILSTEDEVÆRELSE

Det giver næsten sig selv, ikke, at man skal være til stede? En halvdød profil er ikke særlig tillokkende, lidt ligesom mennesker. Men det er nok også noget af det sværeste – at skabe relevant indhold i en lind strøm, der giver værdi til dine følgere. Det er helt sikkert en af mine egne største udfordringer, for jeg sender ikke opslag af sted blot for at skabe aktivitet. Hellere færre, men gode og gennemarbejdede opslag. Ja, du risikerer, at folk glemmer dig, men igen, de rette følgere skal nok blive hos dig, og husk, alle gode ting tager tid, så giv dig selv tid til at lære din stil at kende, og vær ikke bange for at teste forskellige idéer, og læg mærke til, hvad der virker, og hvad du synes passer bedst til dit brand. Jo mere du bruger medierne, desto større sandsynlighed for at nå ud til folk, og desto nemmere bliver det også at finde på nyt indhold, og pludselig bliver din tilstedeværelse ikke en sur pligt, men en naturlig og sjov del af dit arbejde.

 

Tilstedeværelse er ikke kun at sende opslag ud i verden, det er også at huske at tjekke profilen hver dag og svare på kommentarer og beskeder. Og hvis du ikke orker at tjekke hver dag, så oplys om, at du tjekker beskeder f.eks. hver onsdag. Så venter folk ikke utålmodigt på svar. Du kan slippe af sted med meget, blot du oplyser om det. Husk, du bestemmer selv, hvordan du bygger dit brand op. De rette følgere vil elske dig for, at du kører din egen stil, de ”forkerte” skal nok forsvinde igen, og det er du langt bedre tjent med på den lange bane.

 

Tilstedeværelse er også at like og kommentere på andres opslag. Sørg for at følge en flok, der opmuntrer og inspirerer dig, nogen der matcher dit brand, nogen du kan sparre med. Det koster lidt tid, men jeg er sikkert på, du vil finde det værdifuldt, og du kan ende med at få bygget et virkelig spændende netværk op via sociale medier – det har jeg selv haft stor glæde af, og jeg nyder at følge andre iværksættere og se dem vokse. Jeg har fundet en god flok, jeg kan spejle mig i, og som trækker mig med op, når jeg føler mig alene og frustreret.

 

4. GODT INDHOLD

Hvad er godt indhold? Det afhænger selvfølgelig meget af dit brand, og hvem du gerne vil nå ud til, men en gylden regel er: Skab værdi for dine følgere. Du har helt sikkert masser af viden på lager, du kan skrive ind i dine opslag. Tænk på, hvad DU brænder for. Der er stor sandsynlighed for, at nogen ude på den anden side har brug for lige præcis dét, du ligger på lager med. Brug din passion og dine interesser som guideline. Dine læsere vil helt sikkert kunne mærke din begejstring, og den smitter – omvendt kan de også mærke, hvis du laver opslag drevet af pligt. Nogle mennesker er selvfølgelig gode til at fake, men helt ærligt, i dag hitter troværdighed, så gør dig selv en tjeneste og gå med det, du brænder for, så vil du også opleve at tiltrække de følgere, der sætter pris på dig, præcis som du er.

 

Godt indhold er også at fortælle historier fra din virksomheds hverdag. Luk folk ind bag forhænget, lad dem få indblik i, hvordan hverdagen foregår, hvilke mennesker den består af, hvilke tanker I går med, hvad I brænder for osv. Jeg er sikker på, der findes masser af spændende historier, store som små, som dine følgere vil finde både interessante og inspirerende.

 

5. KREATIVITET / OPFINDSOMHED

Du får brug for at finde dine kreative evner og din opfindsomhed frem, for nogle gange er hjernen bare tom for idéer til godt indhold – det er i hvert fald både min og mine medkommunikatørers oplevelse. Lav evt. et kartotek med dine gode idéer, så du altid har noget at plukke fra. Jeg har selv sådan en hjerne, hvor idéer lige pludselig popper op nærmest ud af ingenting og ligeså hurtigt forsvinder igen, så hvis jeg ikke omgående får dem skrevet ned, risikerer jeg, at de er forsvundet for altid, og det er jo ærgerligt at gå glip af sin egen genialitet, fordi man ikke er forberedt på den.

 

Nogle gange føles det som hårdt arbejde at skulle finde på nyt indhold til sociale medier, men igen, jo mere du bruger medierne, desto nemmere bliver det. Hvis du får arbejdet sociale medier ind på rygraden, gør du livet nemmere for dig selv, og du dæmper den dårlige samvittighed over ikke at kunne være kreativ på kommando. Og husk, vær gavmild over for dig selv. I lavvandeperioder er det ok, der er længere mellem dine opslag, hellere det end at sende uinspirerede, halvdårlige opslag af sted, fordi du skal sørge for at pleje din tilstedeværelse. Vi har alle perioder, hvor vi er uinspirerede, og det er helt ok. Fokusér på det, du gør godt, og lær af resten, så skal du nok klare dig. Og træk på din udholdenhed og dit gå-på-mod i disse perioder, og hav tiltro til, din inspiration vender tilbage. Det kan være en god idé at tage en pause indimellem. Fortæl gerne dine følgere, at du holder en uges eller måneds pause for at samle ny inspiration. Det vil de have forståelse for og endda respektere dig så meget mere for.

 

Du kan evt. sætte en formiddag om ugen af til sociale medier. Saml idéer i dit kartotek henover ugen, og brug KUN en formiddag på at skrive opslag, så medierne ikke stjæler for meget af din tid. Sådan kan jeg dog ikke selv arbejde, da jeg er meget inspirationsstyret, men jeg ved, det hjælper mange med at kunne overskue sociale medier, så de ikke fylder i underbevidstheden hele ugen og giver kronisk dårlig samvittighed.

 

6. MÅL

Tænk over, hvorfor du vil være på sociale medier. Lav gerne nogle mål for, hvad du vil bruge det til. Skal det være for at skaffe kunder? For at øge dit netværk? For at hente inspiration? For at dele inspiration? Eller blot for at øge din synlighed? Hvad vil du gerne opnå? 100.000 følgere? Og hvad skal du bruge dem til? Vil du være influencer? Eller er du mere beskeden og ønsker blot en kanal til at dele dine guldkorn med verden, og så er antallet af følgere mindre vigtigt?

 

Dine overvejelser og mål vil hjælpe dig undervejs, så du ikke kommer til at være ud over det hele og forvirrer dig selv, fordi du ikke kan se den dybere mening med at bruge din tid på sociale medier. Det skete for mig selv i begyndelsen, da jeg er ret flyvsk, nysgerrig og interesserer mig for en hel masse forskelligt, og så er jeg generelt elendig til at sætte mål og følge dem – det keder mig simpelthen, men det kunne virkelig have hjulpet mig, og jeg er stadig i fuld gang med at finde retning og skabe mening for mig selv. Brug dine værdier som rettesnor – og din passion – så er du godt på vej.

 

7. DIALOG

Skab dialog med dine følgere. Spørg dem om deres mening, bed dem om hjælp, lad dem komme med forslag til, hvad de ønsker sig fra dig. Så føler de sig værdsat, og der er større sandsynlighed for, de bliver hos dig. Skab fællesskab, vær social. Ingen gider følge dig, hvis du kun vil dele dine budskaber og ikke lytte på andre. Det ligger selvfølgelig også i navnet sociale medier, men det er ikke givet, at man tænker i de baner. Mange profiler bliver brugt som envejs kommunikationskanaler, og der findes ikke noget mere uinspirerende, så sørg for at lytte til dine følgere, lær dem at kende, kommuniker med dem og hav en oprigtig interesse i dem.

 

Brug også lidt tid på at pleje dit online netværk med udgangspunkt i din egen interesse. Kommenter på opslag, svar på spørgsmål, stil nye spørgsmål, del din mening, kom med forslag, ros dem, like deres billeder osv. Det får du masser ud af på den lange bane, selvom det koster lidt tid. Og du henter masser af inspiration til, hvordan du selv ønsker at bruge medierne.

 

8. MEDIEVALG

Det er sjældent en god idé at være på alle sociale medier, da de er ret tidskrævende, så begyndt hellere i det små. Vælg gerne ét medie, hvor du gør det grundigt og godt. Udvælg det medier (eller de to), du selv holder af, eller som du ved, dine potentielle kunder befinder sig på. Begynd med at bygge din profil op, og når det kører, kan du udvide.

 

Sociale medier er meget forskellige, så brug dem forskelligt, og lad være med automatisk at videresende alle dine opslag fra et medie til et andet. Du kommer til at fremstå, som om du ikke har styr på medierne, og det smitter af på folks opfattelse af din virksomhed. Koncentrer dig i stedet om at bygge din profil op på ét medie, som giver mere mening for dig, og gem de andre til senere.

 

9. SJOV

Sociale medier bør være en sjov opgave for dig, ellers er det bedre helt at lade være. Okay, alt med måde, selvfølgelig, intet er altid sjovt, men sørg for, det ikke er en sur pligt, for så er sandsynligheden for, du aldrig får succes med det, ret stor. Igen, du skinner igennem, så brug din passion, dine interesser, dine evner og tilpas dem dit foretrukne medie. Leg med medierne, prøv dig frem og skab din egen stil, så du synes, det er sjovt, så skal du nok tiltrække de rette følgere. Og den største bonus: Når du synes, det er sjovt, bliver det mindre væsentligt for dig, hvor mange følgere du har. Gør det først og fremmest for dig. Dét kan mærkes på den anden side, og det virker tillokkende.

 

10. VÆR DIG SELV / GØR DET PÅ DIN MÅDE

Det her punkt kan jeg ikke understrege nok. Hvis ikke du har dig selv med i det, skinner det igennem, og omvendt, hvis du elsker, det du laver, er det så tydeligt for dine følgere, at de vil elske dig for det og have stor respekt for, at du gør det på din måde. DIN måde er den bedste for dig. Og sådan får du allerstørst succes. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der kommer til at virke for dig og give dig succes. Jeg kan kun dele ud af min viden og anbefale dig at tage det, du kan bruge, tilpasse det til dig og smide resten væk.

 

Vi hører ofte fra (såkaldte) eksperter: Du skal gøre sådan eller sådan for at få succes. Jeg siger: Glem det. Lyt til dig selv. Lad din intuition guide dig. Lad være med at gøre noget, som du kan mærke i maven ikke er rigtigt for dig. Du har svaret i dig selv. Der er ingen, der er klogere på dig og din virksomhed end dig. Du skal heller ikke lytte på mig, hvis du synes, jeg ikke giver mening. Jeg kan kun guide dig ud fra mine egne overbevisninger, og det kan meget vel være, de slet ikke stemmer overens med dine. Jeg siger ikke, du ikke skal lytte til nogen, jeg vil til enhver tid anbefale dig at hente inspiration hos andre, men jeg vil opfordre dig til at slå din kritiske sans til, så du tager det til dig, du kan bruge, som passer til dig, og smider resten væk, så du ikke forsøger at kopiere andres succes. De har været på deres egen rejse, og vi kan ikke direkte overføre det, andre gør, til os selv. Vi må ikke slukke for vores egen mavefornemmelse, for så overhører vi vores egen genialitet, og vi drukner i forsøget på at være ligesom dem, vi ser op til.

 

Du er genial, præcis som du er. Og når du lader din genialitet gå forrest, skaber du dit eget brand, som ingen kan kopiere, for ingen er præcis som dig, og derfor vil du automatisk skille dig ud. Vi hører ofte, vi skal gøre noget for at skille os ud. Noget. Hvad er det “noget”? Vi skal i hvert fald bare ikke gøre som de andre. Jeg bliver så træt af den opfordring, for så lægger man efter min mening fokus et forkert sted, og vi gør sandsynligvis et eller andet tosset, som vi tror, vil virke, men som måske ikke rigtig passer til os, fordi vi glemte at mærke efter, om det gav mening for vores brand. Vi skulle jo blot gøre noget andet end de andre.

 

Jeg vil hellere vende den på hovedet og sige: Vær dig, og du skiller dig automatisk ud, for ingen er som dig, og på den måde skaber du et stærkt og unikt brand. Når du tør være dig og slippe din genialitet løs, opnår du de allerbedste resultater. Det skaber troværdighed, og hvis der er noget, der hitter i dag, er det autenticitet, gennemsigtighed og ærlighed, som netop giver dig et troværdigt brand, som andre kan have tillid til. Når du er tro mod dig selv, vil du også automatisk tiltrække de rette følgere. Så behøver du ikke jagte dem. Hav tiltro til, at du gør det godt, at du er på rette vej, at du nok skal møde de rette mennesker på rette tidspunkt, og gå ud i verden og vær geniale dig. Det, tror jeg oprigtigt på, du vil blive belønnet for.

 

Hvis der er noget, der kvæler vores egen genialitet, er det sammenligning med andre. Vi ved udmærket godt, man ikke kan sætte lighedstegn mellem f.eks. æbler og bananer. De har hver deres fantastiske egenskaber og anvendelsesmuligheder, og vi elsker deres forskellighed, ikke? Nogle mennesker er mere til æbler end bananer og omvendt, dét accepterer vi, men hvorfor er det mere okay, end når det handler om mennesker? Hvorfor kan vi ikke hylde hinandens forskelligheder og sætte pris på dem i stedet for at forsøge at gøre alle til en ens masse?

 

Lad os hellere fokusere på, at vi alle er mennesker, der higer efter anerkendelse, accept, respekt og påskønnelse. Vi vil alle gerne bare føle os gode nok. Lad os sætte pris på at møde skønne, unikke individer, når vi begiver os ud i verden, og lad os acceptere hinanden, som vi er, og lære at elske den udfordring, andre mennesker giver os ved at være forskellig fra os. Jo mere du hviler i dig selv, desto nemmere bliver det også at være rummelig over for andre, så husk: Du kan ikke sammenligne dig med nogen, for du er helt unik. Ingen i denne verden er præcis som dig, din gavepakke er helt særlig.

 

Jeg taler ligeså meget til mig selv her, for jeg har altid haft svært ved at hvile i mig selv, har ofte følt mig forkert og misforstået, ikke god nok. Jeg har næsten reduceret mig selv til ingenting i sammenligningen med andre og i forsøget på at være hende, andre mente, jeg burde være, og jeg er træt af at kvæle mig selv, så NU vil jeg begynde at give min mavefornemmelse mere plads og lade den guide mig i dén retning, jeg mærker langt indeni, er den helt rigtige for mig og handle på det. Vil du være med?

Vil du være med til at sætte dig selv og andre mere fri? Vil du lade verden få mere af dit lys at se? Lad os gå ud i verden og være geniale.

 

Og for at opsummere

Hvis du har læst med så langt, af hjertet tak. Det betyder uendeligt meget for mig, at du tager dig tid til at læse med.
Til slut har jeg skåret mine allerbedste råd skåret ind benet:

 

BARE GÅ I GANG
Find nogen, du synes gør det godt, og hent inspiration fra dem. Og prøv dig frem. Læg mærke til, hvad der skaber aktivitet og likes, og gør mere af det. Vær ikke bange for at prøve lidt forskelligt. Det værste er ikke at gøre noget.

 

ROS DIG SELV
Du gør helt sikkert et eller andet godt. Hold fokus på dét! Det, der går mindre godt, lærer du af, og så er du godt på vej. Vi skal alle begynde et sted, og vi lærer ikke noget ved ikke at prøve. Ros giver dig ny energi. Dunken oveni hovedet stjæler din energi. Så vær gavmild over for dig selv. Det ville du sikkert også være over for andre, ikke?

 

GØR DET SJOV
Når du selv synes, det er sjovt at lege med sociale medier, betyder det mindre, hvad andre synes, og du skaber langt bedre indhold. Gør det først og fremmest for dig selv.

 

VÆR DIG SELV
Folk opdager det, hvis du prøver at være noget, du ikke er. Vær ærlig. Det vil dine følgere kunne lide, de vil kunne relatere til dig, og det skaber troværdighed, og dét er dit allerbedste salgsargument. Vær dig, og du tiltrækker dem, der vil elske dig, præcis som du er – og du skaber et stærkt og unikt brand, som ingen kan kopiere.

 

GÅ UD I VERDEN OG VÆR FANTASTISK

Nu har jeg ikke mere til dig, så der er vist ikke andet for end at fise ud på sociale medier og lade al din herlighed regne ned over dine (kommende) følgere. Husk, ingen i denne verden er præcis som dig, og dét er din styrke. Du er hammerdygtig på din helt egen måde. Du har det allerede i dig, dét, der skal til for at lykkes. Lyt til dig, svarene findes derinde. Find din super power frem og gå ud i verden og vær fantastiske dig. DU er awesome! Jeg tror på dig.

 

Alt det bedste til dig
/ Maria Bøgh

 

 

BEMÆRK

Min professionelle erfaring med sociale medier er bygget op gennem 6 år, altså det meste af tiden mens jeg ikke var selvstændig, så hvis du fiser ud på min virksomheds profiler og tænker ”hvad i alverden ved du om succes på sociale medier med de profiler”, så bær over med mig. Jeg er stadig i gang med opbygningsfasen, i gang med at finde fokus og prøve mig frem, og jeg er ærligt talt lidt pinligt berørt over, hvor elendig jeg er til at følge mine egne råd. Min erfaring bygger på forskellige ansættelser, praktikker og frivilligt arbejde samt min egen personlige afhængighed (læs: overforbrug) af sociale medier.